ԱՎԱՐԱՅՐԻ ՀՈՒԴԱՅԻ ԿԵՐՊԱՐԸ ՀԱՅ ԿԵՐՊԱՐՎԵՍՏՈՒՄ
Ավարայրի ահռելի թեման բազմիցս է արծարծվել հայ ազգային կերպարվեստում։ Հանրաճանաչ է ժողովրդական նկարիչ և ակադեմիկոս Գրիգոր Խանջյանի «Վարդանանց պատերազմը»։ Սույն փառահեղ գոբելենի ցուցադրությունը նկարչի տանը վերածվեց համահայկական տոնահանդեսի։ 1983 թվականն էր։ Սակայն ոչ պակաս նշանակալից է 1948-ին Էդուարդ Իսաբեկյանի վրձնած «Ավարայրի ճակատամարտը» կտավը, որ գտնվում է Արարատյան Հայրապետական թեմում։ Ավարայրին անդրադարձել են միջնադարյան ծաղկողները, տարբեր ստեղծագործական ներուժի տեր կերպարվեստագետներ տարբեր դարերում։ Անկասկած գլուխգործոց է մաեստրո Քոչարի քանդակած Վարդան Մամիկոնյանի հուշարձանը։ 2013-ին մի աննախադեպ գեղանկարով լրացրեց համազգային գերթեման գեղանկարիչ Կարեն Գասպարյանը, այն անվանակոչված է «Դիմակայում»։ Սակայն հայ կերպարվեստում ողջ դիվային պերճանքով չի կերպավորվել Կարմիր Վարդանի պատմաքաղաքական հակոտնյա Վասակ Սյունին` Ավարայրի Հուդան։ Եվ ես ի խորոց սրտի հանրահռչակում եմ ի լուր հայ և ոչ հայ (բայց հայկական ինչպես հնօրյա, այնպես էլ նորօրյա հարցի ջատագով) կերպարվեստագետներին ու արվեստի տեսաբաններին` վերաիմաստավորել 1500-ամյա հեռավորությունից և՛ Վասակ Սյունի Հուդային, և՛ վասակյան հուդայիզմը։ Վերաիմաստավորել և նկարել ու քանդակել նրանց, և գամել հայ ազգային պատմագրության անարգանքի բյուր սյուներին։ Ի վերջո, մի՞թե այսօր ճիշտ ժամանակը չէ տալու վասակության խորքային գնահատականը, մի՞թե պատեհ չէ ներկա պատմական պահը, որպեսզի ներկայացնենք այն Հայաստանը, որը կմնար քաղաքական քարտեզներում, եթե Պարսկաստանը լիովին գլխատեր հայոց դիմակայությունը և մարզպանական Հայաստանի ռազմաքաղաքական ղեկակալ նշանակեր Վասակ Սյունուն։ Դեպի ո՞ր անհայտ ծովախորշն էր նավարկելու կրոնափոխված Հայքի նավատորմիղը։ Դեպի հեթանոսությու՞ն։ Դեպի Զրադա՞շտ։ Եվ ի՞նչ էր կառուցելու կրոնափոխված հայը, ինչ էին պատկերագրելու մեր պարսկահպատակ ծաղկողները։ ՈՒ մի՞թե դարեր անց հայ էթնոսը պարտադրված չէր ընդունելու իսլամը։ Միով բանիվ, Ավարայրի խորհուրդը վերաիմաստավորվելու խնդիր ունի։ Հուսամ, որ առաջարկս կարժանանա պատշաճ ուշադրության մեր երիտասարդ և փորձառյալ կերպարվեստագետների կողմից։
ՀՅՈՒՍԻՍԱՅԻՆ ԾԻԱԾԱՆԻ ՀԱՅԿԱԿԱՆ ՇՈՂՔԸ` ՀԱՅ ԿԵՐՊԱՐՎԵՍՏՈՒՄ
Նյութն այս գրվել է օրեր առաջ (նոյեմբերի 15-ին), երբ սորոսական հակաժամանակի վարչապետն իր հակապետականության և ապազգայնության թերևս վերջին խաղաքարտերն է նետում խաղասեղանին` փորձելով ևս մեկ փորձության ենթարկել Երկիր Նաիրին։ Եկեք ի վերջո հենց Հանրապետության հրապարակում կազմակերպենք ցուցահանդես ահա նման մի անսովոր անվամբ` ՌՈՒՍԻԱՅԻ ՀԵՏ ՈՒՍ ՈՒՍԻ։ Ընդ որում, աջ ուսը մեր թող որ հպվի Ռուսիո աջ ուսին։ Այսինքն լինենք հավասար գործընկեր, դաշնակից և խաչեղբայր այս դիվահարված աշխարհում։ Ռուսիայի ներկայությունը 45-օրյա պատերազմում ռազմավարական ծանրակշիռ դաշնակցի ներկայություն էր։ ՈՒ որքան որ իրապաշտական էին արհավիրքը կանխելու դաշնակցի պատրաստակամությունն ու առաջարկները, նույնքան սյուրռեալիստական էին անհավասար պատերազմի մեջ ներքաշված ՀՀ-ի և ԱՀ-ի ռազմաքաղաքական ղեկավարության արտաքուստ հուռռա՜ հաղթարշավային, ներքուստ սակայն գերհաշվարկված նահանջաոգի գործողությունները։ Այս ամենն արդյո՞ք չարժե նկարել, քանդակել, գոբելենի և գորգի վրա պատկերել։ Հաստատ արժե։ Կա՞ պարարտ հող դրա համար։ Ռուսական քաղաքական քարոզչամեքենան պատերազմի օրերին եզակիորեն հավասարակշռված էր և պաշտպանում էր նորօրյա հայկական հարցը` նախ ելնելով ռազմաքաղաքական գերխնդրից. Հայաստանը եղել է և կա Ռուսիո միակ վստահելի դաշնակիցն ու գործընկերը կովկասյան հարավում, երկիրն այս եղել է և կա մի փղոսկրե եռաժանի` խրված թե՛ համաթուրանական, թե՛ պանթուրքական դիվային որկորում։ Մի՞թե չարժե պատկերել հանրահայտ հեռուստամեկնաբան Սոլովյովին, դիցուք, Ստեփանակերտում, հեռուստահաղորդում վարելիս։ Կամ Վոլֆի որդի Ժիրինովսկուն Բոսֆորի ջրերում ռուսական զինվորական կիրզե սապոգը լվանալիս։ Իսկ մի՞թե տիար Կուրղինյանը շահեկան կերպար չէ, նրան, ի մասնավորի, տեսնում եմ Դադիվանքում ծնրադիր պատարագ լսելիս։ Նմանապես երկրում ազատ տեղաշարժվելու, հարազատի իրավունքով հյուրընկալվելու պատիվն են նվաճել Սեմյոն Բաղդասարովն ու Մարգարիտա Սիմոնյանը, Ռոման Բաբայանը և Տիգրան Քյոսայանը։ Իսկ ահա երդվյալ կոսմոպոլիտ Շահնազարով Կարենը մեր կեռմաններում հայտարարվում է persona non grata։
Իհարկե ցանկալի է տեսնել Վլադիմիր Պուտինի գեղարվեստական կերպարն արդի հայ կերպարվեստում, մեր վերջին պատերազմական օրերի համապատկերում։ Նա պատերազմ էր մղում պանթուրքիզմի դեմ։ Նա մարտնչում էր քրիստոնյա եղբայր պետության` Հայաստանի ներքին թշնամու դեմ, Սորոսի, ԼԳՏԲ-ական վիժվածքների և աղանդավորական ահարկու ոհմակների դեմ։
ԴՐՈՇՆԵՐԻ ԴԱՏԱՎՃԻՌԸ
Գուցե մինչև սույն նոյեմբերի 20-ը, օրը ուրբաթ, երբ լույս կընծայվի «Իրատեսը», 18 կուսակցություններն իրենց քաղաքական օրակարգի գերխնդիրը կհամարեն «Բաց հասարակության հիմնադրամների» հապշտապ օտարումը երկրի՞ց։ Սակայն եկեք կերպավորենք մեր պետականափրկիչ ժամանակը դրոշների փողփողումով։ Բարձրագույն դատական խորհրդի վրա (ԲԴԽ) անվերապահորեն պիտի փողփողա հայոց եռագույնը։ Մի՞թե Անգլիայի դեսպանության գլխին չի ծածանվում Ադրբեջանի դրոշը։ Իսկ մի՞թե դարակազմիկ խնդրից պիտի խուսափենք և ԱՄՆ-ի դեսպանության գագաթին չծածանենք Թուրքիայի Հանրապետության դրոշը, դարպասին էլ չփակցնենք վերոնշյալ ահաբեկիչ պետության զինանշանը։ ՀՀ ԱԺ-ի շքեղ շենքի վերնամասում, բնականաբար, անհրաժեշտ է տեղադրել ԼԳԲՏ ծիածանագույն դրոշակ-սադրանքը, վաղօրոք հուսալով, որ ԲՀԿ-ն և ԼՀ-ն վայր դնեն պատգամավորական մանդատները։ Ո՞ր երկրի դրոշն եք տեսնում նախագահական նստավայրի վրա։ Ինքս տեսնում եմ Մեծ Բրիտանիայի դրոշը, իսկ շենքի առջև տեղակայված պահակակետ-կրպակներից մեկում Էլթոն Ջոնի, մյուսում էլ` Սորոս Ջորջի խրտվիլակները։ Մի՞թե մոռացության մատնեցինք ՀՀ կառավարական թիվ 1 շենքը։ Ամենևի՛ն։ Բնա՛վ։ Երբե՛ք։ ՈՒղղակի սույն շինության բոլոր պատուհանները պետք է կալնել իմքայլական դավադրության պատկերագրերով։ Փուլ առ փուլ, սադրանք առ սադրանք, անուն առ տոհմանուն։
ՔԱՂԱՔԱԿԱՆ ԱՌՆԵՏԱԼՈՂՈՎ ԴԵՊԻ ԱԵՐԱՑԻԱ
Չափազանց գերիրապաշտ են իմքայլական մանդատակիրները, որոնք, գաղափարական բուռն ու հիմնարար տարաձայնություն ունենալով երկրի կառավարչի դերը ստանձնած նորօրյա Վասակի հետ, փորձում են լքել դեպի «Աերացիա» համապետական կոյուղամբար լողացող ահաբեկչական առագաստանավը։ Արգո նկարիչներ և կերպարվեստի այլ վարպետներ ձեր ստեղծագործական ներուժի շլացուցիչ պոռթկումներով պատկերեք այս ամենը, զի առնետախաղը պետականակեղեքիչ գործընթաց է, քաղաքական առնետները գերկայուն երևույթներ են, բարոյազրկության ատրուշաններ և, իհարկե, պատրաստ են որջեր հյուսելու նոր իրականությունում։ Սույն ահաբեկչական առագաստանավի վրա պատկերեք նախ Նիկոլին` նավապետի դերում, այնուհետև իմքայլական-պարգևավճարամոլ մանդատակիրներին, կառավարության գերհացկատակ անդամներին և, իհարկե, տիկին Աննա Հակոբյան ֆիդայապետուհուն։ Սույն կողաշրջված և ձյութով պատված առագաստանավի հետին ու մթին նավամբարներում, ազնվասիրտ առնետների հարևանությամբ, պետք է պատվավոր նստատեղեր հատկացնել փաշինյանական ուխտադրժության գալարափողերին, ի մասնավորի քաղաքագետ Շիրինյան Լևոնին, դերասան Ջանիբեկյան Սոսին և այլոց։
Վրեժ ԱՌԱՔԵԼՅԱՆ